luni, 25 septembrie, 2017

„Astăzi se sfințesc apele de pretutindeni”

Apa sfinţită are trei mari puteri: mai întâi putere curăţitoare şi sfinţitoare a sufletelor şi a trupurilor, putere vindecătoare de boli sufleteşti, dar şi putere izgonitoare de duhuri necurate. Noi consumăm această apă sfinţită, începând cu ziua de astăzi, timp de opt zile. De ce opt şi nu şapte zile? Pentru că această apă devine apă sfinţitoare pentru viaţa veşnică. Ne pregăteşte să ne întoarcem spre Înviere, spre viaţa veşnică. Iar cifra 8 este simbolul veşniciei. Gustăm timp de opt zile din această apă şi apoi peste ani atunci când ne îndeamnă duhovnicul şi ori de câte ori trecem prin ispite, necazuri. Sfântul Ioan Gură de Aur, în secolul al IV-lea, spunea că apa de la sărbătoarea Botezului Domnului rămâne curată un an sau chiar mai mulţi. Credincioşii confirmă până astăzi că apa sfinţită la Bobotează are o curăţie, limpezime şi o putere sfinţitoare şi tămăduitoare dacă este luată cu credinţă.(Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române)

În fiecare an, la 6 ianuarie, Biserica Ortodoxă celebrează creştinarea lui Iisus Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul, numită în popor şi  Boboteaza, iar în limbaj teologic-liturgic are şi denumirile de Teofanie sau Epifanie (Arătarea Domnului).  Momentul de botez al Mântuitorului are o semnificaţie aparte în religie, pentru că atunci, la apa Iordanului, s-a arătat Sfânta Treime: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Misiunea lui Iisus este dezvăluită de însuşi Dumnezeu, Tatăl ceresc.

La Biserica „Sfinții Voievozi” Săvinești, județul Neamț, numeroși credincioși s-au adunat pentru a participa la Sfânta Liturghie, dar și la slujba de sfinţire a apei, oficiate de părintele Petru Munteanu şi ierodiaconul Calinic Savin de la Catedrala Arhiepiscopală din Constanţa.

Prima mare sărbătoare a anului, semnificând Botezarea lui Iisus Hristos în apa Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul completează, alături de Crăciun şi Înviere, Sfânta Treime a sărbătorilor ortodoxe. Este ziua în care românii ortodocşi merg la biserică pentru a primi Agheasma Mare şi ziua în care, în localităţile de la malul unor râuri, la malul Dunării sau pe ţărmul mării preotul aruncă o cruce după care flăcăii curajoşi înoată.

cip_7139

După rostirea pericopei Evanghelice, părintele paroh Petru Munteanu a adresat un cuvânt de învățătură, subliniind importanța acestei sărbători: „Este o sărbătoare care ne introduce pe noi în spațiul pe care biserica ni-l oferă, numit spațiul credinței sau spațiul învierii noastre. Sărbătoarea Bobotezei este legată de Botezul Mântuitorului Iisus Hristos în râul Iordanului, un botez săvârșit de către Sfântul Ioan Botezătorul, care practica la începutul activității sale un botez numit botezul pocăinței. (…) Botezul pocăinței, ne spune Sfânta Evanghelie, îl asumă și Mântuitorul Iisus Hristos în umanitatea Lui, El merge și asumă acest botez al pocăinței pentru că ia trupul omenesc, trupul omenesc al nostru, umanitatea noastră și descoperă că Legea prin metanoia, schimbarea minții, capătă sensul cel adevărat, sensul înnoirii omului. (…) Astăzi se sfințesc apele, iar apele cele sfințite înnoiesc natura umană, o sfințesc, o redefinesc și odată cu ea se resfințește totul.

La Bobotează, apa se sfinţeşte printr-o dublă invocare a Duhului Sfânt, motiv pentru care se numeşte Agheasmă Mare. În restul anului, când apa se sfinţeşte doar printr-o unică invocare a Duhului Sfânt, avem Agheasmă mică. Se spune că Agheasma Mare este o apă tămăduitoare şi nu este folosită decât în situaţii dificile de boli sau probleme grave. Celebrarea Epifaniei, în denumirea greacă, începe la 2 ianuarie, când se serbează Înainte-prăznuirea Botezului Domnului.

La sfârșitul Sfintei Liturghii, părintele paroh Petru Munteanu, alături de ierodiaconul Calinic Savin, a oficiat Slujba Sfințirii Apei celei Mari.

Înainte de a pleca spre casele lor, credincioșilor participanți la slujbă le-au fost dăruiți 500 de colăcei și vin fiert, ceea ce face pare dintr-o tradiție, care se repetă an de an la slujba de sfințire a Agheasmei Mari, în cadrul parohiei „Sfinții Voievozi” Săvinești.

Tradiţia spune că dacă pomii sunt încărcaţi cu promoroacă de Bobotează atunci anul va fi bogat. Certurile sunt interzise şi asta pentru că cei care se ceartă de Bobotează o să fie duşmănoşi tot anul. Tot de Bobotează nu se spală rufe şi nimeni nu trebuie să se spele pe cap deoarece se murdăreşte apa sfinţită.

Corina Băhneanu

Arata-le prietenilor tai:
Share on Facebook22Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on LinkedIn14Share on Reddit0Digg thisEmail this to someonePrint this page