Chivotul Legii sau Sicriul Legii era cel mai important obiect de cult din Cortul Mărturiei, ambele construite după indicaţiile lui lahve (Dumnezeu) când i-a dat lui Moise Tablele Legii (Ieşire 25 – 28).
Cortul Mărturiei, primul lăcaş de închinare construit de evrei, era un sanctuar mobil care, împreună cu Chivotul Legii, au însoţit poporul evreu in toate rătăcirile prin pustiu şi în Canaan, până la construirea templului din Ierusalim. Cortul Mărturiei era împărţit în Sfânta Sfintelor şi Sfânta. În Sfânta Sfintelor, locul în care nu intrau decât preoţii, pe o masă, se aflau obiectele sacre: Sfeşnicul cu şapte braţe şi Chivotul Legii.
Potrivit descrierii din Ieşire (cap 25.10-22: 37, 1-9), Chivotul avea forma unei cutii de lemn de salcâm, lungă de doi coţi şi jumătate (1,25 m), lată de un cot şi jumătate (0.75 m) şi înaltă de un cot şi jumătate. Era placată în aur şi prevăzut cu inele prin care se treceau bare ce serveau la transportul chivotului. Capacul chivotului, (caporet) era din aur si avea la extremităţi fixaţi doi heruvimi cu aripile întinse. Acest capac se bucura de o cinstire deosebită, fiind numit «tronul împăcării sau al îndurării», deasupra căruia tronează lahve şi de aici se descoperă poporului. Dintre numeroasele reprezentări iconografice sau sculpturale care atestă felul cum arată Chivotul Legii, amintim reprezentarea în relief a chivotului din sinagoga din Capernaum (sec. III-IV î. Hr).
În Chivot se păstrau: tablele legii, năstrapa sau vasul de aur cu mana – spre veşnica amintire a felului miraculos în care Domnul şi-a hrănit propriul popor în perioada lungă şi grea a rătăcirii sale prin pustie – toiagul lui Aaron – prin care s-a adeverit, în faţa întregului Israel, arhieria acestuia. Lângă chivot a fost depus ulterior autograful Pentateuhului lui Moise.
Preot Apreotesei loan