Dumnezeiasca Liturghie nu este doar ofranda omului faţă de Dumnezeu, ci în acelaşi timp şi înapoierea darului din partea lui Dumnezeu către om. Hristos este Arhierul Cel Veşnic care a oferit jertfa vieţii Sale, Jertfa Crucii care are valoare nepreţuită şi mântuieşte în chip „ desăvârşit pe cei ce se apropie prin El de Dumnezeu” ( Evrei 7,25).
Aşadar, prin lăsarea Tainei Dumnezeieştii Euharistii, care constituie repetarea jertfei nesângeroase de pe cruce, Hristos ne-a asigurat în mod deplin că urmările care decurg din această Jertfă a Lui (îndumnezeirea, iertarea păcatelor, îndreptăţirea, mântuirea veşnică, fericirea şi slava) sunt accesibile credincioşilor din toate epocile. Adică luând parte la Taina Dumnezeieştii Euharistii şi Împărtăşindu-ne cu Trupul şi Sângele lui Hristos, ne facem părtaşi tuturor bunurilor şi darurilor lui Dumnezeu.
Însuşi Mântuitorul Hristos ,de altfel, a propovăduit că „Cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea sângele Meu „rămâne în Mine şi Eu în el” (Ioan 6, 56). Aşa cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur, Hristos nu are să ne dea nimic mai mult decât ceea ce ne dăruieşte în Dumnezeiasca Împărtăşanie. Şi continuă: „Este nevoie să învăţăm ceea ce este exact aceată minune tainică, Dumnezeieasca Euharistie, de ce ni s-a dat şi cu ne folosim din ea. Aşa cum spune şi Apostolul Pavel: „Suntem mădulare ale Trupului Lui, din carnea şi oasele Lui” (Efeseni 5,30). Prin urmare, ca să devenim un trup nu doar în ceea ce priveşte sentimentul iubirii, ci şi fiinţial să ne amestecăm cu Trupul lui Hristos. Aceasta se dobândeşte prin hrana pe care ne-a dăruit-o, voind să ne arate iubirea cea mare pe care o are faţă de noi.
De aceea S-a amestecat pe Sine cu noi şi a alcătuit împreună cu noi un trup, ca să fim una cu El, aşa cum trupul este legat de cap.
În chip firesc, credincioşii pot să-L cunoască pe Hristos şi în alte moduri, precum cercetarea Evangheliei sau prin rugăciune. Însă mijlocul cel mai desăvârşit prin care Pâinea cerească se descoperă oamenilor, nu doar ca simplă cunoaştere şi vedere, ci îndeosebi ca gustare şi experienţă, este Dumnezeiasca Liturghie. Înăuntrul acesteia are loc o întrupare desăvârşită a credinciosului în Hristos, Care Se descoperă în totalitate Lui prin experienţele permanente care umplu în întregime fiinţa omului, viaţa, existenţa lui. Hristos devine al nostru, viaţa lui Hristos devine viaţa noastră, Sângele lui Hristos ne devine sângele nostru.
Cules de Măriuţa Ionuţ