Conform celui mai bun tâlcuitor al ei, probabil Sfântul Nicolae Cabasila (secolul al 14-lea), Dumnezeiasca Liturghie este o lucrare concretă cu un scop precis. Lucrarea acestei sfinte rânduieli este: ,,Prefacerea darurilor de pâine şi vin în Dumnezeiescul Trup şi Sânge!” Scopul ei este ca: ,,Primind Aceste Daruri, să-i sfinţească pe credincioşi prin iertarea păcatelor şi prin moştenirea Împărăţiei cerurilor”. Întocmai este şi părerea Sfântului Simion al Tesalonicului (secolul al 15-lea): ,,Dumnezeiasca Liturghie este rânduiala în care darurile se prefac în Preasfântul Trup şi Sânge al lui Hristos, care se dau tuturor credincioşilor spre împărtăşire.” Sfântul Simion adaugă în mod simplu că la Sfânta Liturghie toţi credincioşii ar trebui să primească în mod regulat Trupul şi Sângele Domnului nostru Iisus Hristos. Mai pe înţelesul nostru, Dumnezeiasca Liturghie înseamnă două lucruri: ofranda omului adusă lui Dumnezeu şi întoarcerea acestei ofrande de către Dumnezeu omului. Este un dar şi un răspuns la acest dar.
În timpul Dumnezeieştii Liturghii, noi îi ducem darurile noastre, pâinea şi vinul, care constituie elementele cele mai însemnate ale vieţii noastre, care se prelucrează cu trudă şi osteneală şi care simbolizează afierosirea fiinţei noastre în întregime lui Dumnezeu.
Darurile acestea se vor preface în timpul Sfintei Liturghii în Trupul şi Sângele lui Hristos. Adică oferim lui Dumnezeu tocmai această jertfă pe cruce a Domnului nostru Iisus Hristos. Dumnezeu, pe de altă parte, ne oferă darurile Sale: împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Fiului Său.
Aşadar, Dumnezeiasca Liturghie este cea mai însemnată lucrare prin care omul primeşte Trupul şi Sângele lui Hristos, şi se uneşte cu El în chip real, existenţial.
Cules de Ionuţ Măriuţa