„Această zi de prăznuire a Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil și a tuturor puterilor cerești netrupești are o semnificație deosebită. Ea a fost fixată de Biserică în ziua a opta din luna noiembrie deoarece luna noiembrie este a treia lună din calendarul bisericesc și a noua lună de la Buna Vestire a Nașterii Mântuitorului. În aceasta a noua lună se prăznuiesc în mod deosebit cele nouă cete de îngeri. De asemenea, ziua a opta simbolizează veșnicia deoarece sfinții arhangheli și toate puterile cerești netrupești sunt binevestitoare și slujitoare ale lui Dumnezeu celui veșnic”, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Galerie Foto – 8 Noiembrie 2019
Galerie Foto – 7 Noiembrie – Slujba Vecerniei
Biserica lui Hristos dreptmăritoare prăznuieşte în fiecare an, în data de 8 noiembrie, pe Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, împreună cu soborul tuturor puterilor cereşti.
Astfel, la data de 8 noiembrie, Biserica ”Sfinții Voievozi” – Săvinești a sărbătorit hramul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil, prăznuire la care au fost invitați să participe la Sfânta Liturghie numeroase persoane din cadrul parohiei și nu numai. Slujba religioasă a fost oficiată de pr. Mihai Meraru și de părintele paroh Petru Munteanu, în calitate de gazdă.
Sute de credincioși au participat la hramul Bisericii ”Sfinții Mihail și Gavriil” din Săvineşti. Hramul este cea mai mare sărbătoare a bisericii şi se serbează cu mare fast şi solemnitate. Fiecare lăcaş de închinăciune are un ocrotitor în cinstea căruia acesta a fost zidit. Dintre sfinţii care sunt cinstiţi de poporul român cu multă evlavie şi credinţă, fiind aleşi ca ocrotitori de lăcaşuri, printre cei mai cunoscuți sunt: Sfântul Nicolae, Sfântul Ioan Botezătorul, Sfântul Gheorghe, Sfântul Dimitrie, Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena, Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel şi Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil.
Credincioşi de toate vârstele, din parohie şi din împrejurimi, şi-au îndreptat paşii spre lăcaşul de închinăciune, încă de dimineață. Au participat la Sfânta Liturghie şi au dat ascultare cuvântului de învăţătură rostit de părintele Mihai Meraru, care a evidenţiat faptul că păcatul mândriei l-a alungat pe Lucifer din Rai.
„Sfinții îngeri au fost cinstiți mult mai înainte, încă din începuturi, din Vechiul Testament, dar, ca sărbătoare în calendar, din secolul al V-lea ea a fost rânduită. De ce cinstim noi, creștinii ortodocși pe Sfinții îngeri și în mod deosebit, acești doi mari Arhangheli Mihail și Gavriil? Cuvântul de înger provine din limba greac, angelos, care înseamnă vestitor sau trimis. Aceste duhuri slujitoare au fost create de Dumnezeu înaintea lumii văzute. Dumnezeu a creat pe îngeri din iubire, numai prin gând. Dumnezeu a dorit să creeze îngeri și ei au apărut. Numărul îngerilor este foarte mare, nimeni nu-l cunoaște, dar fiecare înger, înaintea Domnului are un nume. Astfel, Îngerii sunt duhuri slujitoare, adică ființe spirituale, fără de trup, nemuritoare, înzestrate cu minte, voință și putere și acești îngeri sunt slujitori ai lui Dumnezeu, așa cum aflăm și în referatul biblic din Cartea Facerii capitolul 1, unde spune că la început Dumnezeu a făcut cerul și pământul, prin cuvântul cer înțelegem lumea nevăzută a îngerilor. La fel, și în simbolul de credință, noi mărturisim acest lucru: Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl atotțiitorul, făcătorul Cerului și al Pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute. Deci, Dumnezeu, în Sfânta Treime, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt i-a creat pe îngeri. La început, toți îngerii au fost buni. Toți au slujit cu credință pe Dumnezeu, da, iată, cel mai frumos, cel mai luminat dintre îngeri, pe nume Lucifer, acesta a căzut în păcatul mândriei și le-a propus îngerilor de sub el, zicându-le: Preamăriți-mă pe mine mai mult decât pe Dumnezeu. Și în clipa aceea, Lucifer împreună cu toate cetele de sub dânsul care i-au urmat, au căzut din cer, așa cum ne spune și Domnul Iisus Hristos în cuvântul Evangheliei de astăzi: am văzut pe Satana ca un înger căzând din cer. În această cădere a îngerilor, Arhanghelul Mihail, mai marele Voievod al cetelor îngerești, a luat cuvântul și a mărturisit cu credință: să luăm aminte, Cine este ca Dumnezeu? De aceea, și cuvântul Arhanghelului a rămas Micael, Cine este ca Dumnezeu? Și spune că atunci Arhanghelul Mihail, cu toate cetele de sub dânsul, s-au oprit din cădere, dar s-a războit cu Lucifer, pentru că acesta n-a dorit ca el, Arhanghelul Mihail, să rămână în slujba lui Dumnezeu. Din acest război, voievodul Mihail a ieșit biruitor.
Sfântul Apostol Iuda, ruda Domnului, în epistola sa din capitolul 5, versetul 6, ne spune în acest sens: Iar pe îngerii care nu și- au păstrat vrednicia, ci și-au depășit, părăsit locașul, i-a pus Dumnezeu în pază sub întuneric, în lanțurile veșniciei, spre Judecata zilei celei mari. Și într-adevăr, cum spune Sfântul Apostol Iuda, acești Îngeri căzuți au ajuns în adânc, în adâncul iadului și ei vor sta în acest loc de chin, până la sfârșitul acestei lumi, când, la Judecata de apoi, după ce Dumnezeu va judeca întreg neamul omenesc, îi va judeca din nou pe acești îngeri neascultători. Dumnezeu, văzând că Lucifer a căzut cu ceilalți îngeri în ascultare, tot din iubire l-a creat pe om. Dumnezeu l-a creat pe Adam prin cuvânt, luând țărână, l-a făcut pe om, apoi i-a făcut ajutor lui Adam pe soția sa Eva și i-a așezat în Grădina Raiului, în Eden, dar vrăjmașul și vicleanul diavol, cel căzut, a fost invidios pe om. Că omul era făptura lui Dumnezeu, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. De aceea, Diavolul a luat chipul șarpelui și l-a amăgit pa Adam, apoi pe Eva în Eden, atunci când și Adam și Eva am crezut în păcatul neascultării și au mâncat din pomul oprit. Ei, de atunci Dumnezeu l-a aruncat de om din Rai dar nu l-a lăsat singur, ci i-a trimis un Mântuitor, un Răscumpărător la plinirea vremii, cum spune Sfântul Apostol Pavel, că unul din Sfânta Treime, Dumnezeu Fiul se va întrupa pentru mântuirea neamului omenesc. De atunci, vrăjmașul diavol a fost împotriva lui Dumnezeu și împotriva omului. A fost un război nevăzut între noi, oamenii și aceste duhuri necurate. Dumnezeu ne-a trimis în ajutor pe Sfinții săi Îngeri.”
La finalul Sfintei Liturghii, părintele paroh Petru Munteanu a adresat un cuvânt de învățătură celor prezenți în biserică, prin care a subliniat că Sfântul Arhanghel Mihail este înfățișat în iconografia ortodoxă purtând sabia dreptății în mână.
„Iubiți credincioși și credincioase, multumim Bunului Dumnezeu, care ne-a ajutat să ajungem astăzi la Sărbătoarea Cerului. Este singura sărbătoare din calendar care celebrează lumea nevăzută – lumea îngerilor, arhanghelilor, heruvimilor, serafimilor – care ocrotește această lume materială, lume văzută. Această lume nevăzută, lumea ocrotitoare, lumea îngerilor, așa cum frumos a zis parintele la predică, nu este o lume separată de noi. Ea este cu noi și alături de noi. Problema este că noi, uneori, nu realizăm acest lucru. Câteodată, cuprinși de grijile și problemele care ne asaltează, uităm de lumea nevăzută, care ne ocrotește, și ne vrea fericiți, lumea îngerilor. Există și o lume a îngerilor căzuți, care, tot la fel, tulbură echilibrul nostru interior și viața noastră. De aceea, la acest ceas de mare sărbătoare, o sărbătoare a Cerului, rugăm ca milostivul Dumnezeu să ne ajute să fim conștienți de fiecare dată de această prezență ocrotitoare, atunci când strigăm și ne încredem în ea, a cetelor luminoase de îngeri care ne ocrotesc și lucrează voia și planul lui Dumnezeu. Să avem această stare frumoasă, această iubire față de toată Creația și de Dumnezeu, care lucrează prin Sfinții săi Îngeri. Dumnezeu a rânduit ca să avem în mijlocul nostru credincioși care poartă acest frumos nume de Mihail și Gabriel. Părintele slujitor de astăzi, părintele Mihai, căruia îi mulțumim pentru toată iubirea și jertfelnicia lui, iată, poartă acest nume de mare biruință, Mihail, care înseamnă Cine este ca Dumnezeu? Este cel care păzește Arhanghelul intrarea la poarta Raiului, și-l vedeți la ușile diaconești, zugrăvit frumos, cu o sabie de foc. Este cel care păzește intrarea în Rai și avem credincioși care poartă numele de Gabriel sau Gabriela care sunt chemați să fie purtători de vești bune sau să aducă vești bune sau un cuvânt bun celorlalți. Este o vorbă care zice, o vorbă înțeleaptă, dacă nu pot să spui o vorbă bună, mai degrabă taci. Și această vorbă înțeleaptă e bine s-o purtăm la inima noastră, mai ales cei care poartă numele de Gabriel.”
După Sfânta Liturghie, toți credincioșii au fost invitați să participe la agapa frățească, pregătită în cinstea Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil. Consilierii parohiei, enoriaşii s-au implicat în buna desfăşurare a lucrurilor. Pentru această sărbătoare s-au pregătit 350 de porţii de mâncare, pentru fiecare persoană care a fost prezentă la biserica din Săvineşti.
Celor care poartă numele Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil, în încheierea cuvântului adresat, părintele Munteanu le-a transmis: ”Tuturor celor ce poartă acest frumos nume, de vestitori ai cuvântului lui Dumnezeu, le dorim ca Bunul Dumnezeu să le binecuvinteze viața lor, sănătate și bună sporire, mulți și binecuvântați ani, La mulți ani!”.
Sărbătoarea Sf. Arhangheli Mihail și Gavril a început cu o seară înainte, când un sobor de preoți a oficiat Slujba Vecerniei unită cu litia, alături de părintele paroh Petru Munteanu. La slujbă au fost invitați, părintele Mihai Meraru, părintele Cristinel Munteanu și părintele Ioan Apreotesei. Seara s-a încheiat cu o agapă frățească, pregătită de doamnele bucătărese de la Centrul Social-Educativ „Popasul Iubirii Milostive” din Săvinești.
Hramul Bisericii este cea mai mare sărbătoare a unei parohii. Este sărbătoarea tuturor celor care fac parte dintr-o comunitate pusă sub ocrotirea și patronajul unui sfânt sau a unei sărbători împărătești. Hramul împlinește același rol în viața bisericii ca şi îngerul păzitor în viaţa particulară a credincioşilor. El este paznicul bisericii, este primul care se îngrijeşte de soarta ei. El veghează neîncetat pentru trăinicia bisericii în istorie, căci aceasta este mireasa lui Hristos.
Brîndușa Dediu